Selamat datang ke blog Iban Kapit

SELAMAT melayari blog Iban Kapit. Blog ini lebih mengutamakan suara penduduk Kapit.
Impian serta harapan untuk mengejar arus pembangunan selari dengan penduduk di kawasan lain di Negeri ini.
Ia juga boleh dijadikan wadah untuk generasi muda masa kini membentangkan 'suara' mereka agar dapat diperdebatkan bersama dan dibawa ke pengetahuan pihak atasan atau mereka yang bertanggungjawab.
Bagaimanapun, diharap ia menjadi wadah terbaik untuk semua dan bukan sebagai lembaran untuk kita memburuk-burukkan, memfitnah atau 'menjahanamkan' orang lain.

Friday, November 5, 2010

Puas nyalak!

Penduduk di Kapit, biasanya. Kerajaan akan hanya mengambil tindakan setelah "sudah terhantuk". Hanya setelah Ahli Parlimen Kapit, Datuk Alexander Nanta Linggi membuat komen berkenaan janji kerajaan membina jalan dari 'Kaki Wong' ke 'Pala Wong' untuk menjamin keselamatan penduduk yang terpaksa menyabung nyawa melelui Jeram Pelagus.
Peruntukan sebanyak RM8 juta untuk jalan sementara sepanjang empat kilometer telah diluluskan dengan kerja-kerja pembinaan dilakukan dengan seberapa segera.
Tetapi ironinya, ia hanya hendak dibina setelah penduduk di Kapit terpaksa melalui Jeram Pelagus ketika keadaan paras air sungai Batang Rajang cetek 'melampau'. Harus di ingat, tidak salah menunding jari ia disebabkan oleh Empangan Bakun.
Tetapi disebalik semua itu, tidak ramai menyedari akibat daripada komen oleh wakil rakyat kita. Komen beliau tidak disenangi oleh beberapa orang pemimpin terutamanya mereka yang terlibat secara tidak langsung dalam hal jalan atau lebih tepat lagi mereka yang dilantik sebagai Menteri Infrastruktur.
Itulah nasib wakil rakyat kita. Tidak bersuara rakyat marah, bersuara ditekan oleh pemimpin lain pula. Tersepit antara rakyat dan pemimpin.

thanks

No comments:

Post a Comment