Selamat datang ke blog Iban Kapit

SELAMAT melayari blog Iban Kapit. Blog ini lebih mengutamakan suara penduduk Kapit.
Impian serta harapan untuk mengejar arus pembangunan selari dengan penduduk di kawasan lain di Negeri ini.
Ia juga boleh dijadikan wadah untuk generasi muda masa kini membentangkan 'suara' mereka agar dapat diperdebatkan bersama dan dibawa ke pengetahuan pihak atasan atau mereka yang bertanggungjawab.
Bagaimanapun, diharap ia menjadi wadah terbaik untuk semua dan bukan sebagai lembaran untuk kita memburuk-burukkan, memfitnah atau 'menjahanamkan' orang lain.

Saturday, November 6, 2010

Kemana suara orang Kapit?

Ketika Iban Kapit menyertai Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), setelah beberapa penggal. Agak menghairankan, tiada terdengar suara wakil dari Kapit bersuara minta bantuan dan peruntukan daripada kerajaan untuk meningkatkan kemudahan infrastruktur.
Tiada juga kedengaran suara 'salakan' wakil dari Kapit yang memohon peruntukan untuk projek pembangunan jangka panjang. Jawapannya, mudah bagi sebahagian mereka yang tahu serba sedikit dalam hal persidangan dewan. Menteri atau menteri muda hanya menjawab soalan. Atau "Tidak baik membuat aduan atau membuka pekung didada kerajaan sebagai seorang menteri atau menteri muda".
Tetapi selain itu, bagi sesetengah wakil rakyat memangpun tidak pernah didengar bersuara. (tak payah hendak menyatakan namanya di sini).
Sebenarnya kita memerlukan seorang yang boleh bersuara, berani demi menegakkan kepentingan rakyat. Seperti Ahli Parlimen Kapit, Datuk Alexander Nanta Linggi, kalau Datuk hanya "memikirkan kantung diri" tentu beliau tidak bersuara hal sedemikian. Tetapi sebagai seorang yang benar-benar berjuang untuk rakyat, beliau tidak kira semua itu dan tetap menyuarakannya.
Hasilnya, dapat juga peruntukan RM8 juta untuk membina jalan dari Kaki Wong ke Pala Wong bagi menggelak penduduk di Kapit meredah jeram Pelagus yang telah sedia maklum telah membunuh begitu ramai nyawa. Datuk Alexander jugalah yang telah berjuang tidak putus-putus untuk memohon peruntukan bagi membina jalan dari Konawit ke Kapit. Ia juga telah diluluskan.
Wakil rakyat seperti inilah yang wajar untuk terus disokong oleh kita.

No comments:

Post a Comment