Selamat datang ke blog Iban Kapit

SELAMAT melayari blog Iban Kapit. Blog ini lebih mengutamakan suara penduduk Kapit.
Impian serta harapan untuk mengejar arus pembangunan selari dengan penduduk di kawasan lain di Negeri ini.
Ia juga boleh dijadikan wadah untuk generasi muda masa kini membentangkan 'suara' mereka agar dapat diperdebatkan bersama dan dibawa ke pengetahuan pihak atasan atau mereka yang bertanggungjawab.
Bagaimanapun, diharap ia menjadi wadah terbaik untuk semua dan bukan sebagai lembaran untuk kita memburuk-burukkan, memfitnah atau 'menjahanamkan' orang lain.

Friday, October 29, 2010

Kemana perginya janji?

Komen oleh Ahli Parlimen Kapit, Datuk Alexander Nanta Linggi baru-baru ini agak 'pedas' juga.
Namun adakah ia berkesan? atau silap-silap Datuk Alexander pula yang terkena tempias akibat komen berkenaan.

Itulah hakikatnya, kita di Kapit, begitu banyak projek yang dipohon daripada kerajaan negeri atau kerajaan pusat. Mungkin yang diluluskan hanya 30 peratus. Itu mungkin?

Tetapi jangan lupa yang diluluskan, kemudian sampai pula pada tahap bila hendak dilaksanakan. Lebih malang terus tidak dibuat walaupun telah diumumkan. Sebahagiannya, entah-entah wang yang diperuntukkan itu digunakan untuk membuat projek pembangunan di kawasan lain.

Berbalik kepada isu jalan seperti yang dijanjikan dan didakwa oleh Datuk Alexander. Ia sememangnya telah diminta dan kerajaan bejanji untuk melaksanakannya, tetapi sampai sekarang 'habuk pun tak ada' (habuk jalan balak sahaja). Jalan berkenaan tidaklah panjang mana, hanya beberapa kilometer bagi membolehkan penduduk di hulu Jeram Pelagus menggunakan jalan darat untuk mengelak dari menggunakan bot atau ekspres melalui jeram berkenaan apabila paras air cetek.

Namun terus tidak juga dibina. Yang menanggung derita adalah penduduk di Kapit. Bila dipersoalkan benda ini, mereka yang bertanggungjawab (pemimpin dan menteri khasnya) menunding jari kepada keadaan cuaca.

Ada antaranya, berkata, keadaan berkenaan atau penduduk di Kapit memang selalu berhadapan dengan masalah berkenaan sebelum itu.

Tapi mereka lupa, mereka cuba hendak menipu penduduk yang sememangnya tinggal di kawasan terbabit.
Hakikatnya, sekarang paras air Batang Rajang begitu cetek. Ramai penduduk mendakwa sebelum ini ia tidak pernah secetek itu. Tepuk dada tanya selera, apakah ia angkara Empangan Hidro Elektrik Bakun.

Harus diingat pula, pada masa sekarang 'sepatutnya' musim hujan. Bukannya kemarau.

Berbalik kepada isu ini lagi, akhirnya rakyat 'menunding jari' kepada wakil rakyat di kawasan terbabit. Begitulah kebiasaannya, bagi kita di Kapit.

Thanks.

No comments:

Post a Comment