Selamat datang ke blog Iban Kapit

SELAMAT melayari blog Iban Kapit. Blog ini lebih mengutamakan suara penduduk Kapit.
Impian serta harapan untuk mengejar arus pembangunan selari dengan penduduk di kawasan lain di Negeri ini.
Ia juga boleh dijadikan wadah untuk generasi muda masa kini membentangkan 'suara' mereka agar dapat diperdebatkan bersama dan dibawa ke pengetahuan pihak atasan atau mereka yang bertanggungjawab.
Bagaimanapun, diharap ia menjadi wadah terbaik untuk semua dan bukan sebagai lembaran untuk kita memburuk-burukkan, memfitnah atau 'menjahanamkan' orang lain.

Wednesday, October 13, 2010

Berita manah?

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Baleh, Dato Sri James Jemut Masing mengumumkan bantuan kecemasan segera daripada Kerajaan Pusat. Bantuan sejumlah RM37,000.

Tidak dapat dinafikan ia dialu-alukan. Tetapi yang sedihnya, kesannya penduduk yang menjadi mangsa. Ia juga memberi kesan jangka panjang.

Sehubungan itu, ramai yang menunding jari terhadap syarikat pembalakan di hulu Sungai Baleh. Mereka wajar dikenakan tindakan undang-undang diatas kelalaian itu.

Tetapi jangan lupa ia melibatkan syarikat pembalakan yang telah gah namanya di negeri ini. Syarikat pembalakan yang telah lama bertindak rakus terhadap tanah serta hutan di Bahagian Kapit dan Sarawak amnya.

Persoalan 'berani' atau 'mampu' tak kerajaan atau mereka yang berwajib mengambil tindakan? Siasatan dijalankan, tunggu? tunggu?. Hasilnya, bila?

Semua itu bermain difikiran, sedangkan yang retak sudah pun belah. Rakyat yang menjadi mangsa.

Terima kasih,
Iban Kapit.

2 comments: